- Fase 1:  oriëntatie en probleemstelling.- Probleemstelling: Op de werkplek is er te veel lawaai.- Omgevingslawaai of geluidsbelasting direct aan of in een gebouw bepalen mee de leefomgevingskwaliteit in onze woon- , school- en werkomgeving. Geluid kan hinderlijk zijn maar kan ook de belevingswaarde van een plek verhogen, de sociale interactie verbeteren en een gezonde leefomgeving stimuleren.
 
 
- Fase 2: Het onderzoek voeren.- Onderzoeksmethode:- Onderzoeksdoelen: Bij het bepalen van de onderzoeksdoelen kan je kiezen voor: fundamenteel of toegepast, verkennend of verklaren, indicatief of deductief.
- In dit voorbeeld werd gekozen voor fundamenteel onderzoeken en is gericht op de ontwikkeling van kennis, theorieën en voorspellingen.- We willen het wetenschappelijk inzicht vergroten EN een praktisch probleem oplossen.
- Fundamenteel onderzoek kan starten op de locatie om kennis te verzamelen van het probleem en te observeren. Je kan technische voorschriften raadplegen in het kader constructie-opbouw, materialenkeuze …
 
 
- Gegevensverzameling:- Onderzoeksdata: Welk soort data wil je verzamelen?- Je kan gebruik maken van verschillende methodieken zoals:- Kwalitatieve onderzoeksmethoden, richten zich meer op woorden.
- Kwantitatieve onderzoeksmethoden, richten zich op cijfers en statistieken.
- Primaire data, worden direct door de onderzoeker verzameld (e.g., via interviews of experimenten)
- Secundaire data, zijn al door iemand anders verzameld (e.g., via overheidsenquêtes of wetenschappelijke publicaties).
- Descriptief (beschrijvend) onderzoek hier verzamel je data zonder variabelen te controleren.
- experimenteel onderzoek hier manipuleer en controleer je variabelen om oorzaak en gevolg vast te stellen.
 
 
 
- Soorten steekproefmethoden, tijdschema en setting:- Hoe ga je proefpersonen selecteren? Wanneer en hoe vaak de data verzamelen? Waar zal het onderzoek plaatsvinden? (soort onderzoek: aselecte – selecte steekproef, cross-sectioneel – longitudinaal,veldonderzoek – laboratoriumonderzoek, fixed – flexibel)
 In dit voorbeeld werd gekozen voor een longitudinaal en veldonderzoek (op de locatie van de probleemstelling)- Bij longitudinaal onderzoek verzamel je data op verschillende tijdstippen.
- Veldonderzoek vindt plaats in een natuurlijke of reële setting.
- Je kan op verschillende tijdstippen veldonderzoek uitvoeren door geluidsmetingen uit te voeren, te observeren hoeveel personen op verschillende momenten op een werkplek aanwezig zijn en hoe verschillend externe geluidsbronnen zijn.
 
 
- Onderzoeksmethode bepalen:- Op basis van de steekproeven kun je beslissingen nemen over je onderzoeksmethoden (experiment, enquête, interview, observatie, literatuurstudie, case study).
 In dit voorbeeld werd gekozen voor observatie, literatuurstudie en case study.
- Observatie verloopt samen met het veldonderzoek.
 Als literatuurstudie kan hier gebruik gemaakt worden van technische voorlichting door Buildwize.
 
 
- Fase 3: de onderzoeksvraag.- Afhankelijk van de complexiteit kan er gekozen worden om de onderzoeksvraag te verfijnen of op te splitsen in meerdere  deelvragen:- De hoofdvraag: - Welke elementen zorgen voor een verbetering van het akoestisch comfort en hoe haalbaar zijn ze in deze ruimte?
 
- De deelvragen:- DV 1. Welke elementen dragen bij tot de verspreiding van het lawaai op de werkplek?
- DV 2. Welke elementen dragen bij tot het absorberen van het lawaai op de werkplek?
- DV 3. Welke ingrepen zijn haalbaar?
 
- Hypothese (een voorlopige stelling):- Ik denk dat het probleem al voor de helft is opgelost als er gordijnen opgehangen worden.
 
- Contexten:- Materiaaleigenschappen, veiligheid, werkcomfort of wooncomfort.
 
 
 
- Fase 4: Conclusie en rapportering:- De leerlingen interpreteren het resultaat in relatie tot de probleemstelling of de onderzoeksvraag en formuleren conclusies.